« Квітень 2024 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Поняття про дуальну форму навчання
Дуальна освіта (від лат. dualis — подвійний) — вид освіти, при якій поєднується навчання осіб у закладах освіти з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації.
Засновником дуальної освіти вважають Німеччину. Від неї цю систему перейняли Канада, Австрія, Швейцарія та інші країни.
Так, у Німеччині ще в 60-х роках 20 століття зрозуміли, що «секрет» якісного навчання та швидкого працевлаштування за спеціальністю слід шукати в правильній комбінації теорії та практики, місця навчання та місця роботи, співпраці університету та підприємства. Десь на перетині усіх цих понять і виникла дуальна освіта.
Під час здобуття професійної освіти німецькі студенти вивчають теорію в аудиторії, а потім відразу застосовують отримані знання на практиці — на підприємстві, за що навіть отримують платню. Саме такий підхід поєднання навчання у закладах освіти з навчанням на робочому місці й називається дуальною освітою (від лат. dualis – подвійний).
Зародження дуальної освіти в Україні
У вересні 2018 року Кабінет Міністрів України схвалив Концепцію підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. У ній визначено, що таке дуальна освіта, етапи її впровадження в Україні, права та обов’язки закладів освіти та підприємств, а також очікувані результати. Ця Концепція стала результатом 2,5 років обговорень між експертами, роботодавцями, закладами освіти та органами влади.
За українським зразком , «дуальна форма здобуття освіти» — це спосіб здобуття освіти, що передбачає поєднання навчання осіб у закладах освіти з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації, як правило на основі договору про здійснення навчання за дуальною формою здобуття освіти.
Тобто це той випадок, коли в підготовці молодих фахівців бере участь і заклад освіти, і підприємство (установа, організація). Сутність такої системи полягає у тісній взаємодії підприємства та закладів освіти на основі соціального партнерства, де обидві сторони є рівноправними партнерами, які розробляють та координують навчальний процес, здійснюють контроль за його результатами.
На думку МОН, дуальна освіта є ефективною формою навчання для прикладних спеціальностей, пов’язаних із виробництвом. Протягом 2015–2017 років здійснювався експеримент з організації навчально-виробничого процесу з елементами дуальної форми навчання у професійних училищах кількох українських міст: м. Київ (професія «кухар»), м. Львів (професія «маляр») та м. Запоріжжя (професія «токар»). Пілотний проект підтвердив позитивні результати. За даними рішення комітету освіти та науки Верховної Ради України, перше впровадження дало високий рівень працевлаштування — до 97% (щоправда, без зазначення, на які спеціальності влаштувалися випускники і чи не вимірювали це давно знайомими фіктивними довідками з підприємства). У цьому ж документі є звіт про підвищення якості професійної підготовки на 12–17%, додаткові фінансові надходження (до 50 тисяч гривень у кожний ПТНЗ), зменшення витрат на комунальні послуги та витратні матеріали, більш стійку та взаємовигідну співпрацю з роботодавцями.
Перелік спеціальностей, де використовується дуальна форма, розширюється. Поширення досвіду трьох міст відбувається в кілька етапів, за якими зараз завершується фаза розроблення нормативно-правової бази, з 2020 року відбудеться розроблення моделей дуальної форми освіти, впровадження проєктів та оцінка ефективності. А з 2023 року планується поява кластерів дуальної освіти, що об’єднають заклади освіти та зацікавлених роботодавців.